2.10

2.10

במשפטים הראשונים בובר מתייחס, באופן חריג אבל לדעתי חשוב ביותר, לתחום ה"אפור", לאנשים שאינם לגמרי שרירותיים ולא לגמרי בעלי נוכחות. מתוך הדברים אפשר להבין מעין ספיראלה, כלומר שכל מפגש ממשי מוסיף מידה של מלאות ל"אני" הנוכח. כך אפשר להכיר בתהליך שבו אדם הופך יותר ויותר בעל נוכחות במהלך חייו, במיוחד ברגעים של מפגשים.

ואיך להבין "אני" יותר מלא? כמטפל, אני חושב שהמדובר בגיוס חלקים של עולם הרגש שהאדם השאיר "התוך עצמו", כלומר לא הביא אותם איתו אל תוך המפגש. ויניקוט, למשל, כתב על "הליכה לאיבוד" אצל ילדים כאבדן חיבור פנימי עם חלקים מהעצמי אינם זוכים להכלה בעיני ההורה. אותם חלקים לא יכולים לבא בתוך מפגש. בספרו Therapeutic Consultations in Child Psychiatryשמשום מה טרם זכה לתרגום לעברית, ויניקוט תיאר את השימוש בsquiggles  כסוג של יצירת מפגש עם המטפל שמכיל גם חלקים אבודים. בספרו הוא מתאר איך אחר כך הוא מאפשר מפגש של ממש של הילד עם הוריו, שבו הילד יוכל להביא חלקים שככאלה, וההורה הוכן להכילם.

וכן בניסיון שלי בטיפול זוגי, אפשר לומר שעיקר של הקשר הזוגי הוא מפגשי אני-אתה בין בני הזוג, כפי שכתב בובר למעלה, 2.3. לפי הדברים כאן אפשר להוסיף שבני זוג הולכים ומעמיקים ומרחיבים את ה"אני" שהם מביאים למפגשים פנים אל פנים, והוא הסימן המובהק לקשר זוגי חי וקיים. למשל, כאשר בעל מביא ומכיר את החלקים התלותיים שלו, ואשתו מכירה ומכילה חלקים כאלה, וכאשר האישה מגייסת לתוך ה"אני" של המפגש גם חלקים תוקפניים שעד עכשיו ניסתה להשאיר  מחוץ לקשר, אפשר לראות עלייה במידת הנוכחות של האני של כל אחד מבני הזוג.

באופן תיאורטי, יש כאן תשובה לביקורת מהותית שהעביר וולטר קאופמן על בובר: הוא ראה בהגות של בובר הגות דיכוטומית, ואילוץ שטח במובן שבובר כפה את הדיכוטומיה שהגה בראשו על המציאות, המקום לקבל ולהבין את המציאות כפי שהיא. דברי קאופמן מתעלמים, לדעתי,  מהפסקה החשובה הזאת. הקורא מוזמן להשוות http://alanflashman.com/almost-buber/

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s